Auto bumpers door de jaren heen

opvallende verschillende bumpers

Als je oldtimers vergelijkt met moderne auto’s, dan is een van de meest opvallende verschillen de bumpers.

Oldtimers hebben vaak grote, glanzende bumpers van staal die iets uitsteken aan de voor- en achterkant van het voertuig. Moderne auto's hebben echter kleinere, slankere bumpers die opgaan in de panelen en spatborden van de auto. Zijn je bumpers kapot en heb je een reparatie nodig. Dan is het belangrijk om het verschil tussen de twee materialen te kennen en te begrijpen waarom plastic grotendeels de plaats heeft ingenomen van metaal in autobumpers.

Metalen bumpers

De eerste autobumpers ontstonden helemaal in 1901 en bestonden uit metalen balken die aan de voor- en achterkant van de auto waren bevestigd om de auto te beschermen tijdens een botsing bij lage snelheid. Denk hierbij aan onderdelen als de koplampen, achterlichten, motorkap, uitlaat en koelsystemen. Hiermee waren de vroege metalen bumpers gericht op pure veerkracht. De bumpers van auto's uit de jaren '50, '60 en '70 zijn gemaakt van verchroomd staal en zijn groot, zwaar en glanzend. Hoewel ze relatief duurzaam zijn, zijn ze ook duur om te maken. Ze zijn ook vatbaarder voor deuken dan plastic, maar tegelijkertijd zijn ze moeilijker te repareren. Tegenwoordig zie je metalen bumpers alleen nog op oldtimers en grotere commerciële voertuigen zoals vrachtwagens.

Waarom kunststof bumpers het beste zijn

Moderne auto's zijn bijna volledig overgeschakeld op kunststof bumpers. Deze worden gemaakt van thermoplastische olefinen, een mengsel van kunststofmoleculen, rubber en een versterkende vulstof zoals koolstofvezel of calciumcarbonaat. Dit mengsel van materialen zorgt voor een kras- en slagvast plastic dat zich kan hechten aan een groot aantal lakken en afwerkingen, waardoor het ideaal is voor autobumpers.

Kunststof is om verschillende redenen het materiaal bij uitstek voor moderne autobumpers. Zo is kunststof veel lichter en aerodynamischer dan metaal, wat de brandstofefficiëntie van de auto ten goede komt. Kunststof is ook gemakkelijker te vormen, wat handig is tijdens zowel het productie- als het reparatieproces van de bumper. In feite is de vervormbaarheid van kunststof een groot deel van de reden waarom technieken voor reparatie zonder uitdeuken mogelijk zijn.

Kunststof wordt ook beschouwd als veiliger dan metaal als bumpermateriaal, omdat kunststof beter in staat is een botsing tijdens een ongeval te absorberen. Plastic is namelijk bedoeld om te kreukelen en te deuken tijdens een ongeluk in plaats van zijn vorm vast te houden. Dit klinkt misschien slecht, maar wanneer je plastic bumper deukt of barst, absorbeert het de botsenergie die anders op jou zou worden overgedragen. Uiteindelijk is het beter dat je bumper schade oploopt dan jijzelf.